روش صحیح نصب مخزن آب و اتصالات در ساختمان، باغ و خانه ویلایی
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : روش صحیح نصب مخزن آب و اتصالات در ساختمان، باغ و خانه ویلایی

نصب مخزن آب در ساختمان‌ها و باغ، علاوه بر کمک به صرفه‌جویی در هزینه و منابع آب، باعث رفع مشکل افت فشار آب مخصوصا در آپارتمان‌ها می‌شود. یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از مخازن ذخیره آب، استفاده به عنوان منبع ذخیره آب اضطراری در منازل است.

در حالی که بسیاری از صاحب‌خانه‌ها یا صاحبان مشاغل، تمایل و نیاز به استفاده از مخزن آب را احساس می‌کنند؛ اما معمولا در مورد روش صحیح نصب منبع آب اطمینان کامل ندارند. نصب مخزن طی سال‌های گذشته بسیار ساده‌تر شده‌است. و امروزه هر شخصی به راحتی می‌تواند این کار را با ابزار کمی انجام دهد.

برای یادگیری نحوه نصب مخزن آب ادامه مقاله را مطالعه فرمایید.

 

فهرست

اندازه مخزن و محل نصب را مشخص کنید

نصب مخزن آب با پمپ یا بدون پمپ؟

نصب مخزن آب خانگی

  • نصب مخزن آب با پمپ
  • نصب مخزن آب بدون پمپ

نصب مخزن آب برای باغ

نصب مخزن آب برای واحد ویلایی

نصب اتصالات مخزن آب

نکات تکمیلی نصب مخزن آب

 

 

اندازه مخزن و محل نصب را مشخص کنید

 

ابعاد مخزن آب

اندازه و ابعاد مخزن آب خانگی متفاوت است. و گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد. باید مخزنی انتخاب کنید که پاسخگوی نیاز شما باشد. و همچنین برای محل نصب و محدودیت‌های جانمایی مناسب باشد. برای انتخاب مخزن با حجم و اندازه مناسب، از مقاله راهنمای خرید مخزن آب کمک بگیرید.

اما اگر نیاز به مخزن بزرگ آب داشتید، حتما زمینی پایدار و ترجیحا ساخته شده از بتن، برای نصب آن در نظر بگیرید.

 

 

نصب مخزن آب با پمپ یا بدون پمپ؟

بعد از انتخاب مدل و حجم منبع و محل نصب آن، باید با پمپ یا بدون پمپ بودن نصب منبع آب را انتخاب کنید. استفاده از پمپ آب کنار مخزن، باعت تبدیل انرژی الکتریکی به جریان مکانیکی آب شده و آب با فشار مناسب در سیستم به جریان در می‌آید.

در صورتی که بخواهید نصب منبع آب خانگی را بدون پمپ انجام دهید، کافی است برای حفط فشار آب ساختمان، منبع را در ارتفاع نصب کنید.

در ادامه نکات لازم برای نصب منبع آب در منزل برای هر دو حالت با پمپ یا بدون پمپ بررسی می‌کنیم.

 

 

نصب مخزن آب خانگی

  • نصب منبع آب با پمپ

• نصب مخزن آب با پمپ

در نصب مخزن آب همراه با پمپ، باید مخزن و پمپ آب خانگی در نزدیکی هم و در مکان سرپوشیده نصب شوند. مهمترین نکته‌ای که در نصب منبع به همراه پمپ باید دقت شود، نصب پمپ بعد از کنتور است.

کنتور استفاده شده در واحدهای آپارتمانی، ممکن است به دو صورت زیر باشد. برای نصب صحیح مخزن و پمپ آب باید به روش متفاوت اقدام به نصب مخزن در این دو حالت کرد.

کنتور تفکیک شده: اگر کنتور آب در ساختمان تفکیک شده باشد، برای هر واحد بسته به تعداد نفرات و متراژ واحد، مخزن و پمپ جداگانه در اتاق تاسیسات نصب می‌شود.

کنتور مشاع: در این حالت یک مخزن و پمپ آب بسته به تعداد واحد آن ساختمان و متراژ واحدها در نظر گرفته می‌شود. در این حالت باید بعد از کنتور، مخزن آب، پمپ و منبع تحت فشار نصب گردد.

نصب مخزن با پمپ، معمولا در همکف یا در قسمت تاسیسات ساختمان انجام می‌شود. ولی در مکان‌هایی که جریان برق نامطئن باشد. و قطعی زیادی داشته باشد، یا در همکف فضای کافی و مناسبی برای نصب منبع آب نباشد، می‌توان منبع را در پشت بام نصب کرد. در نصب مخزن آب روی پشت بام، روش آبگیری مخزن با استفاده از یک پمپ و منبع کوچک در همکف انجام می‌شود.

 

  • نصب منبع آب بدون پمپ

 

نصب مخزن آب بدون پمپ

با نصب منبع آب در پشت بام، بدون نیاز به پمپ می‌توانید مشکل افت فشار آب را حل کنید. در این حالت فشار آب ساختمان با استفاده از جاذبه زمین یا نیروی ثقل تامین می‌شود. برای این منظور باید مکان نصب منبع روی پشت بام، حداقل در ارتفاع 10 متری از اولین شیر ورودی ساختمان، باشد.

نکته مهم دیگر در نصب مخزن آب روی پشت بام، محاسبه تحمل‌پذیری وزن منبع آب در پشت‌بام است. از نظر استاندارد ساختمان‌هایی که مطابق با اصول مهندسی ساخته می‌شوند، باید در هر متر مربع از سقف، تحمل فشار 300 تا 500 کیلوگرم وزن را داشته باشند. سطح زیر مخزن باید مسطح و کاملا یک دست باشد. استفاده از پایه‌های استاندارد و شاسی‌کشی فلزی نیز برای پخش فشار و تامین ارتفاع لازم توصیه می‌شود. برای ایمنی بیشتر می‌توان منبع آب را بر روی ستون نصب کرد.

همچنین مکان نصب مخزن باید به اندازه‌ای وسیع باشد که فضای کافی برای نصب شیرها و تعمیرات آن، نظافت و سرویس‌های دوره‌ای را داشته باشد.

توصیه می‌کنیم برای مطالعه بیشتر مراحل نصب منبع آب بدون پمپ (با جزئیات کاملتر)، همچنین مزایای استفاده از این روش، مقاله نصب منبع آب بدون پمپ را مطالعه نمایید.

 

 

نصب مخزن آب در باغ

نصب منبع در باغ

از عوامل تعیین‌کننده حجم مخزن آب در باغ، متراژ و عوامل محیطی است. با استفاده از این عوامل و همچنین استفاده از تجربه یا الگوهای مشابه، می‌توانید حجم آب مورد نیاز برای آبیاری باغتان را محاسبه کنید.

مرحله بعد، پیدا کردن محل مناسب نصب تانکر اب در باغ است. برای پیدا کردن مکان مناسب، سعی کنید جایی در نزدیکی زمین کشت شده و در خارج از مسیر رفت و آمد پیدا کنید. تغییر شکل مخزن در راستای تغییر زاویه پایه مخزن، ناشی از فرو رفتن خاک بوده و تغییر شکل آن اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین حتما سطح زیر مخزن باید مقاوم و مسطح باشد. مخازن آب کوچک را می‌توان بر روی سنگفرش هم نصب کرد. اما مخزن آب بزرگ بهتر است حتما بر روی صفحه‌ای بتونی به ضخامت حدود 10 سانتی‌متر، نصب شود.

همچنین با نصب منبع در ارتفاع، فشار لازم برای جریان آب درون لوله‌ها و آبیاری به صورت قطره‌ای نیز تامین می‌شود.

 

 

نصب مخزن آب برای واحد ویلایی

 

نصب منبع برای واحد ویلایی

در مناطقی که به صورت فصلی با تراکم مسافر روبه‌رو می‌شوند، بهتر است مخزن آب برای مصرف ۲۴ ساعت ذخیره داشته باشد. زیرا معمولا زیرساخت‌های شهری و روستایی در حوزه آبررسانی در تراکم جمعیت پاسخگو نبوده و دچار قطعی آب برای ساعات طولانی می‌شوند. برای این منظور معمولا ورودی سه چهارم اینچ و خروجی یک اینچ برای مخزن آب در نظر گرفته می‌شود.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم در این مناطق به ازای هر نفر، ۱۵۰ لیتر حجم ذخیره، مد نظر داشته باشید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای یک خانواده ۵ نفره ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ لیتر حجم ذخیره لحاظ کنید.

 

نصب اتصالات مخزن آب

در مخزن آب پلی اتیلن معمولا از اتصالات برنجی استفاده می‌شود. اتصالات مخزن آب در پایین و بالای مخزن قرار می‌گیرند. اتصالات پایین مخازن آب، به وسیله واشر و مهره مخصوص و نوار تفلون، محکم و آببند می‌شوند.

نصب شناور مخزن آب در قسمت بالا و درون مخزن انجام می‌شود. فلوتر یا شناور مخزن آب وسیله‌ای است که با اندازه‌گیری سطح آب، جریان ورودی را قطع و وصل می‌کند. تا از سرریز شدن آب منبع جلوگیری کند.

قبل از نصب فلوتر منبع آب، باید فیتینگ‌های آن را متصل کنیم. برای مخزن آب به دو مجموعه فیتینگ برای قسمت ورودی و خروجی آب نیاز است. برای نصب فیتینگ منبع آب باید به فاصله 5 سانتی‌متر از محل اتصال ورودی و محل اتصال خروجی، با گردبُر سوراخ ایجاد کنید. سوراخ باید حداقل 5 میلیمتر از اندازه فیتینگ بزرگتر باشد. در مرحله آخر با استفاده از واشر لاستیکی فیتینگ آن را محکم جاگذاری کنید.

در مواقعی که از مخزن استفاده نمی‌شود، باید مسیر کنارگذر برای مخزن در نظر گرفته شود. بنابراین از یک سه راهی در مسیر شیر ورودی استفاده کنید تا یک مسیر برای جریان کنارگذر و یک مسیر برای بالای منبع ذخیر آب وجود داشته باشد. مسیری که به منبع آب متصل می‌شود، باید به یک شیر برای کنترل جریان، و شیر یک‌طرفه برای جلوگیری از برگشت آب مجهز باشد. مسیر خروجی منبع نیز به همین منظور باید به شیر کنترل و شیر یک طرفه مجهز باشد.

پیشنهاد البرز مخزن: برای آشنایی بیشتر با جزئیات نحوه نصب شناور مخزن و نصب فیتینگ مخزن، مقاله طریقه نصب شناور مخزن آب را مطالعه کنید.

 

 

نکات تکمیلی نصب منبع آب

نصب منبع آب

  • سطح زیر مخازن باید کاملا صا و تراز باشد. همچنین قسمت تحتانی مخازن، حتما دارای پوشش یکنواختی باشد. مانند کف سیمانی پارکینگ یا کف موزاییک شده.
  • سکوی زیر مخزن باید بزرگتر از سطح تحتانی مخزن باشد.
  • از افزایش ارتفاع یا تراز کردن مخازن با تکه‌های سنگ و مصالح خودداری کنید.
  • مخازنی که در ارتفاع نصب می‌شوند، بهتر است به سازه متصل شوند.
  • اتصالات مخزن آب پلی اتیلن نباید تحت فشار قرار بگیرند.
  • برای گردش مایع در مخزن، بهتر است اتصال ورودی و خروجی مقابل هم در دو طرف مخزن قرار گیرد.
  • اتصالات بین پمپ و مخزن را به گونه‌ای انتخاب کنید که لرزش ناشی از کارکرد پمپ، باعث آسیب به محل اتصال فیتینگ به مخزن نشود. (استفاده از لرزه‌گیر یا استفاده از دو عدد زانویی در مسیر انتقال آب بین مخزن و پمپ)
  • نصب مخزن پلی اتیلن باید دور از شعله‌های آتش و جریان الکتریسیته باشد. (دمای مایع داخل مخزن از ۵۵ درجه سانتیگراد نیز بیشتر نشود.)
  • مخازن پلی اتیلن نباید تحت فشار قرار بگیرند.
  • نباید مخازن در مجاورت اجسام تیز و برنده قرار گیرند.
  • جهت جلوگیری از جلبک زدن، مخازن آب را دور از تابش نور قرار دهید.
  • در صورتی که مخزن آب در معرض نور مستقیم یا غیر مستقیم است، برای ذخیره آب شرب ازمخزن پلی اتیلن سه لایه آنتی باکتریال استفاده کنید.
  • از پرتاب کردن مخازن پلی اتیلن حین تخلیه جدا خودداری کنید.
  • در هنگام بارگیری و تخلیه مخزن پلی اتیلن، باید از نفرات کافی و یا در صورت نیاز از تجهیزاتی نظیر لیفتراک یا جرثقیل استفاده کنید.
  • از ایستادن و قرار دادن اجسام بر روی مخازن خودداری کنید.
  • از غلطاندن و کشیدن مخازن روی زمین خودداری کنید.

 

سخن آخر

نصب صحیح مخزن آب، باعث می‌شود طول عمر مخزن افزایش پیدا کند. و بتوانید برای مدت بیشتری از بهترین عملکرد مخزن بهره‌مند شوید. انواع مخازن ذخیره آب برای مصارف مختلفی وجود دارند. امروزه نصب مخزن آب پلی اتیلن به دلیل قیمت مناسب، دوام بیشتر و ضد زنگ بودن این مخزن، بیشتر از قبل مورد استقبال قرار گرفته‌است. همچنین تنوع این مخازن در انواع مخزن آب زیرپله، مخزن آب آسان رو، مخزن آب مکعبی و … آنها را برای نصب در هر فضای کوچک و خاص بهینه کرده‌است.

مخزن سه لایه آنتی باکتریال شرکت تهران پلیمر، با داشتن خاصیت‌های ضد جلبکی و آنتی باکتریال در شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم است. از این رو برای نگهداری آب شرب در مکان‌های رو باز، مانند پشت‌بام بهترین انتخاب خواهند بود.

امیدواریم با رعایت نکات عنوان شده در این مقاله و همچنین تهیه مخزن آب از برند معتبر و با کیفیت، بتوانید سال‌های طولانی بدون هیچ مشکلی از مخزن آب خود استفاده نمایید.

در صورتی که مایل بودید نصب مخزن آب، پمپ و اتصالات آن را به متخصیص این حوزه بسپارید، می‌توانید جهت اطلاع از هزینه نصب مخزن آب یا دستمزد نصب مخزن اب با ما تماس بگیرید.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: